مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

برخورداري از مقبوليت اجتماعي

از اعتنا به احاديث، اين نكته به دست ميايد مسجد قبا مشهد كه امام جماعت مي بايست وجيه، خوش اسم و دارنده مقبوليت اجتماعي باشد. رضايت مأمومان از امام جماعت ارتباط اي صميمي و عاطفي ساخت و ساز مي نمايد و در سود، نمازگزاران با امام جماعت انس و الفت و صميميت پيدا مي نمايد و با اشتياق و گرايش بيشتري در مسجد آدرس مسجد قبا مشهد و نماز جماعت حضور مي‌يابند. اين ارتباط بهتر فضاي مسجد را سرشار از صفا و صميميت مي نمايد.  رزرو مسجد قبا مشهد بر پايه ي روايتي از رسول (صلي الله عليه واله وسلم)، در حالتي‌كه امام جماعتي دارنده مقبوليت اجتماعي باشد و در رعايت درحال حاضر عموم به ميانروي خوي نمايد و قيام و تلاوت و ركوع و سجود و نشستن خويش را پسنديده به مكان آورد جاري ساختن و مشوق تك تك مأمومان را خواهد داشت، سواي آنكه چيز از ثواب نمازگراران كاسته گردد.[26] در احاديث شماره تلفن مسجد قبا مشهد زيادي نهي گرديده‌است از اينكه آدم سواي رضايت سايرافراد به اقامه نماز بپردازد.[27]

فرستاده اكرم (صلي الله عليه واله وسلم) ميفرمايد: «ثَمَانِيَةٌ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُمُ الصَّلَاة ... وَ إِمَامُ قَوْمٍ يُصَلِّي بهِمْ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ »[28]

«هشت طايفه اند كه آفريدگار هيچ وقت نماز آن‌ها‌را نمي پذيرد؛ يكي آنها امام جماعتي ميباشد كه نمازگزاران امامت اورا خوش ندارند». فيض آنكه برخورداري امام جماعت از مقبوليت اجتماعي مشوق والا الهي و توفيق امام جماعت را در ادامه داراست و باعث ميشود تا امام جماعت بتواند با ملازمت و همكاري مؤمنان نمازگزاران مسجد را در جهت دست يابي به هدف ها مقدس به پيش پيروزي. طبيعي ميباشد كه نداشتن مقبوليت مايحتاج و مقر و منزلت اجتماعي فيض عكس به ياور خواهد داشت.

4. حضور منظم در مسجد به ويژه براي اقامه نماز

مبني بر متن‌ها و شواهد تاريخي، مسجد نبي اكرم (صلي الله عليه واله وسلم) هيچ زمان درغياب آن حضرت تعطيل نشد. حضرت هنگام مهاجرت و يا اين كه كمپاني در نبرد ها، كسي را تحت عنوان امام جماعت مسجد خود بر مي گزيد. واقدي مي نويسد:

«رسول (صلي الله عليه واله وسلم) در نزاع«بدر» ابن ام مكتوم را براي اقامه نماز جانشين خويش در مدينه قرار بخشيد».[29]

از اين رو، امام جماعت غالب كسي ميباشد كه در وقت نماز، منظم و سواي تأخير حاضر گردد و چنان چه در بعضا از موردها، با مشكلاتي مواجه مي گردد كه حضور به هنگام او‌را در نماز مبتلا گونه هاي مي نمايد مي بايست با به كار گيري از اشخاص دارنده صلاحيت تحت عنوان مشخص و همراه امام جماعت، اين نقيصه را برطرف كند تا در غياب وي، عموم در گير سرگرداني نشوند و از سود حضور در نماز جماعت محروم نگردند. فوايد و اثر ها نظم بر همگان آشكار ميباشد و عنايت آن تا بدان حد ميباشد كه امام علي بن ابي طالب (عليه السلام) در واپسين وصاياي خود، به امام حسين (عليه السلام) بلكه به مجموع بشريت فرمودند:

«أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابي بتَقْوَي اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُم ».[30]

«شما و ديگر فرزندان و خانواده ام و كليه عده اي را كه‌اين طومار و وصيت به آن‌ها ميرسد به پرهيزگاري و نظم در كارها و كارهايتان پيشنهاد ميكنم».

رسيدگي مي‌داني صورت گرفته نيز حاكي از آن ميباشد كه 5/63 درصد جواب گويان مداوم و به موقع برگزار شدن نمازهاي جماعت را از دست اندركاران اساسي موفقيت امام جماعت و جذب عموم به مسجد ميدانند.


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۸:۱۰ توسط:حجت عسكري موضوع: نظرات (0)

اسكان مستمندان در مسجد

اهل صفه گروهي از مهاجرين و انصار بودند كه از تهيدستي،خانه و سرپناه نداشتند نبي(ص) اينان را در صفه مسجدالنبي(ص) (سايباني در آن مسجد) مكان بخشيد. مسجد قبا مشهد مسجد منزل پروردگار، مسلمان ميهمان آفريدگار و قرآن حرف خداست بايستي ميهمان با صاحب خانه همكلام شود سخنش را بشنود و صحبت با وي بگويد قرائت قرآن شنيدن كلام روح فزاي معبود ميباشد و دعا كردن كلام اعلام كردن با آن ذات منزه ميباشد.

ارتباط مسجد و قرآن در دو حديث تحت به خير منعكس گرديده است:

الف. فرستاده خداوند(ص) فرمود:

انما نصبت المساجد للقرآن (12) مساجد براي قرآن قرار داده گرديده اند. آدرس مسجد قبا مشهد اينجانب احب القرآن فليحب المساجد (13) هر كس قرآن را دوست ميدارد مساجد را نيزدوست بدارد. دعا كردن در مسجد در حديث آمده كه اكثروا فيها اينجانب الدعا (14) در مساجد دعابسيار فرماييد.

22- بيان خداوند در مسجد

مسجد، تمامي را به عنوان كردن و خاطر معبود فرا ميخواند مسجدرستاخيز بيان ميباشد. در و ديوار، منبر، محراب، ... كليه غرق آواي دلكش ذكرند مردمان را مي بيني كه در درگاه خداوندي سجده بر خاك مي نهند و لهجه به تسبيح و تقديس آن ذات منزه مي گشايند. در اندرون دلت فريادي بيداد مي نمايد. رزرو مسجد قبا مشهد تا تو نيز دل را به زورق بيان بسپاري و به حاشيه دريا باور و رضا ست يابي. طبق ماجرا بيان اعلام كردن در مسجد حضورانسان را از بيهودگي مي رهاند. (15)

23- زينت كردن جهت حضور در مسجد

زينت كردن خود جهت مسجد عملي مستحب ميباشد قرآن مجيد به‌اين دستور سفارش نموده است: «خذوا زينتكم عند تك تك مسجد» (16) زينت خويش رادر هر مسجد برگيريد. طبق روايات و كتاب هاي تفسيري هدف از زينت در آيه شريفه،پوشيدن جامه پاكيزه و فاخر، كتف زدن مو، در اختيار كردن انگشتر فاخر، بو زدن و ...ميباشد (17)

زينت كردن مسجد

در رساله توضيح المسائل امام(ره) آمده ميباشد:

سازه بر احتياط واجب مسجد را به طلا جواهرات نبايد زينت كنند و همينطور نبايد شكل چيزهايي كه مثل بشر و حيوان روح دارااست در مسجد نقش نمايند و نگارگري چيزهايي كه روح ندارد مثل گل و بوته مكروه ميباشد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مبني بر بينش حضرت امام(ره) اساسا تزيين مساجد به طوري كه موقعيت اشرافي به مسجد بدهد عملي مرغوب وجود ندارد امام ميفرمايند: رسول اسلام(ص) نياز به مساجداشرافي و مناره هاي تزييناتي ندارد.

24- درود كردن به اهل مسجد

امام باقر(ع) فرمود:

هرگاه به مسجد وارد شدي در صورتيكه عموم را در اكنون نماز يافتي درود مكن ... و در‌صورتي‌كه آن ها را در هم اكنون كلام اعلام كردن يافتي درود كن. (20)


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۵:۰۸ توسط:حجت عسكري موضوع: نظرات (0)

توجه به سوالات و شبهات جوانان مسجد

بعضي وقت ها يك، عمل خرد تاثير بسيار بزرگي را به ياور دارااست، در‌حالتي كه با يك ذوق وسليقه‌اي هم پا گردد، تحت عنوان مثال خيلي وقت‌ها نصب يك تابلوي خرد در مسجد براي جوان ها، قادر است يك هيجاني به مسجد بدهد. مسجد قبا مشهد به‌اين تيتر كه جوان ها مي توانند مطالبي را كه فكر‌ميكنند ما يحتاج بقيه افراد ميباشد در دست مسئول تابلو نهاده تا بعداز پذيرش در آن نصب گردد. مانند مقاله علمي، اخلاقي، پرسش، خاطره و.... روضه خوان متشخص قادر است از اين نوع نرم افزار‌ها غايت به كارگيري را كرده و مسجد را از يكنواختي بيرون نمايد. در يكي شهرهاي خراسان رضوي يكي‌از روحانيوني كه براي پيش نماز به مسجدي رفته بود، براي تمام خانواده‌هاي آن محله، به نام يك يك اعضاي خانواده‌شان دعوتنامه نوشته، و براي آنها برده بود. كه‌اين فعاليت سبب تعدادي موازي شدن جمعيت كمپاني كنندگان نماز در مسجد گرديده بود. آدرس مسجد قبا مشهد مسجد پويا نمي‌تواند نسبت به ذهن ها جواني كه به آن مسجد ميايد، بي‌تفاوت باشد يا اين كه آن را سركوب كند. بلكه جواب واضح و مستدل روضه خوان با شخصيت مسجد، خويش تازه بودن و پويايي مسجد را نشانه مي دهد و موجب جلب پشت گرمي جوان ها به مسجد ميشود، رده معظم رهبري دراين باره ميفرمايند: «(نميشود) تا يك جوان سؤالي كرد، بگوييم: «آقا، ساكت!» بيان كننده داراست بي ديني مي‌‏گويد! جوان ميباشد. ذهن جوان، سيّال ميباشد. اذهان خطا و برهان‌هاي اشتباه، امروز در تمامي جاي عالم با دقت به ارتباط ها صوتي و بصري‏اي كه وجود داراست، كبير ميباشد. جوان ما، برايش سؤال به وجود مي‌‏آيد. رزرو مسجد قبا مشهد چه كسي بايستي اين را برطرف نمايد؟ اينجانب و شما مي بايست برطرف كنيم. چنانچه شما نرويد و آن فضاي خالي فكري را به صورت صحيح پُر نكنيد، يا اين كه آن سؤال و گونه هاي را برطرف نكنيد، كس ديگري مي‏‌رود و به صورت اشتباه، پاسخ او‌را مي‏گويد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد روحاني‏ بايستي با پندار‏‌ي ناب اسلامي از بهترينش، مستدل‏‌ترينش و قوي‌‏ترينش مجهّز باشد. ما اين طور تامل‏‌ها و كلام‌ها، بسيار داريم.(مقر آگهي محل كار محافظت و تكثير اثرها آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي،1372)

زيرا در اين باره در نوشته‌علمي‌ي «مسجد و پاسخگويي به سوال ها جوان ها» كامل گفت و گو گرديده عزيزان را به آن نوشته ي علمي ارجاع مي دهيم.

4) بسط كار‌ها به خارج از مسجد:

شيخ با شخصيت در حالتي كه بخواهد مسجدي پويا داشته باشد لازمه‌اش وسيع ساختن عمل‌هاي مسجد به خارج از آن و دربين جوان ها ميباشد، رده معظم رهبري دراين مورد ميفرمايند:« يكي از چيزهائي كه به لحاظ اينجانب به شما امداد مي‏نمايد، اين چيزي ميباشد كه در زمينه‌ي نبي مكرم، امير المؤمنين فرمود: « طَبيبٌ دَوَّارٌ بطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَي مَوَاسمَه‏» (شريف رضي،1414،ص.156) نبايد پشت ميز و توي اتاق حبس شد. تشريفات شمس صورت اداري يافت كردنِ ما تيم‏‌ي روحاني‏ و تيم‌‏ي آخوند، به عايدي ما وجود ندارد. هر مسئوليتي هم در جاي جاي داريم، اين وضعيت طلبگي خودمان، شرايط آخوندي خودمان، وضعيت روحاني‏ خودمان را- كه انس با عموم، رفتن بين عموم، بيان كردن به لهجه عموم، شنيدن درددل عموم ميباشد- مي بايست از دست ندهيم».( مقر آگهي دفتر كار مراقبت و تكثير اثر ها آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي،1389).


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۹:۰۹ توسط:حجت عسكري موضوع: نظرات (0)

نهادينه سازي آموزه‌هاي قرآني، بهترين روش بهره‌مندي از مساجد

فارغ از شك و ترديد مساجد، همواره مهد رشد شخصيت هاي برجستة قرآني، حديثي و شرعي بوده ميباشد؛ اشخاص وارسته اي كه ماية فخر اسلام و مسلمين بودند و ان شاء‌الله همچنان خواهد بود. مسجد قبا مشهد در زمان معاصر كه از يك سو نياز آدم به اخذ پيام قرآن و از سوي ديگر، هجوم فرهنگي معاندان يا اين كه به عبارت خوب، هجمة ناتوي فرهنگي به اسلام و تشيّع ارتقا يافته ميباشد، فراگيري قرآن‌مهربان،‌ حتّي شالوده قرار دادن قرآن در كلية نرم‌افزار‌هاي مساجد در پوسته متن اساسي و قانوني از بايستگي‌هاي حتمي آموزشي، تربيتي و فرهنگي به شمار مي‌رود؛. آدرس مسجد قبا مشهد چون پاسخگويي به نيازهاي هدايتي جامعه و رويا رويي با معاندان اسلام و تشيّع، ‌تنها از راه و روش فراگيري قرآن ميسر ميباشد. بله در ساية ياددادن و فرهنگسازي قرآني با تبيين سيرة اهل بيت ميباشد كه جامعه و امت اسلامي از تمامي جهت گران قدر مييابند و تنها در ساية تمسك و استناد به قرآن براساس تعبيروتفسير اهل‌بيت ميباشد، كه معاندان، بدون چاره به عقب‌نشيني مي‌باشند. رزرو مسجد قبا مشهد مي بايست از آغاز بر اين نكته تأكيد نمود كه هيچ زمان مقصود از ذكر مطالب خاطر گرديده آن وجود ندارد كه يگانه متن موردنياز براي يادگرفتن در مساجد،‌ فراگيري قرآن ميباشد؛ بلكه براساس هدايت معبود، حتّي در تعليم قرآن نيز بايستي تبيين و تعبيروتفسير نبي (صلي الله عليه و آله وسلم) و اهل‌بيت مطهرش آيتم مداقه باشد؛ چون صرفا آنها مي‌باشند كه با حقايق قرآني رابطه دارا هستند. بر اين پايه، هيچ وقت مباد كه كسي به بهانة آموختن قرآن از تبيين قرآن با عرايض فرستاده و اهل بيت و جنس‌هاي علمي آن، همانند دانش صحبت و دانش فقه و جز آن رمز گشوده زند يا اين كه آن‌ها‌را خرد بشمارد،‌ يا اين كه در صدد تضعيف و حذف آنان برآيد، بلكه غرض آن ميباشد كه يادگرفتن قرآن و معارف آن،‌ شالوده نرم افزار‌هاي مساجد قرار بگيرد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به ديگر كلام،‌ قرآن از مهجوريت درآيد و فراگيري آن مقام مطلوب و شايستة خويش را پيدا كند. براي تبيين بايستگي قرآن و مبنا نمودن نرم‌افزار‌هاي مساجد به سه نكته مي بايست توجّه نمود: يادگرفتن و قرائت قرآن، براي مثال هدف ها مهم تاسيس مسجد. از‌آن‌جا‌كه در هر راءس، همواره متن و شيوه يادگرفتن براساس هدف ها تشكيل آن راءس گزينش مي گردد، در آغاز بايستي بدانيم كه غرض از تاسيس مسجد چيست؟

بر مبناي اين نشانه‌ها، غرض از تأسيس و تاسيس مسجد،‌ آشنايي توحيد ناب و اقامة‌ بيان و حافظه خداست و حتّي نيايش و عبادت و قرائت نماز نيز براي زنده كردن خاطر پروردگار در دل‌هاست. تشريفات شمس بدون‌شك شايسته ترين متن ياد آوري كننده و بهتر ترين منبع بيان معبود و معرّفي آيه ها وي، قرآن مهربان ميباشد. با‌يقين نقش قرآن كريم و مهربان در اقامة‌ بيان خدا در دل‌ها،‌ نقشي بي بديل ميباشد كه هيچ چيز ديگر مكان آن را نمي گيرد:

«و كذلك أنزلناه قرءاناً عربياً و صرفنا فيه اينجانب الوعيد لعلهم يتقون أو يحدث لهم ذكراً»[2]؛ (و ما اين‌سيرتكامل قرآن وسيع را با بلاغت بي نقص عربي بر تو فرستاديم و در آن وعده ها و حال و روز قيامت را يادآوري داديم،‌باشد كه عموم پرهيزكار شوند يا اين كه بيان و حافظه براي آن‌ها اقامه گردد.)

به همين علّت خدا متعال، قرآن را بيان و تذكره ناميد و پيامبر گرامي خويش را به فراگيري دادن آن مأمور تشكيل داد:

«أوَ عجبتمْ أَن جاءكم بيان اينجانب ربكم علي رجل منكم لينذركم و لتتّقوا و لعلكم ترحمون»[3]؛ (آيا تعجب ميكنيد و در حيث شما شگفت انگيز ميباشد كه مردي از جانب خداوند براي ياد آوري شما پيامبر گرديده تا مگر شمارا بيم دهد كه پرهيزكار گرديد، باشد كه آيتم لطف معبود قرار گيريد؟


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۸:۳۵ توسط:حجت عسكري موضوع: نظرات (0)