مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

مسجد و قضاوت

علي(ع)، اميرالمؤمنين و خليفه پيامبر الله(ص) روزها معيني از هفته در مسجد جامع مي جلسه تا در بين عموم قضاوت كند و در پرتو عدل و داد اسلامي، به حل و فصل اختلافات و منازعات عموم مي پرداخت. مسجد قبا مشهد دائرة المعارف اسلام از عمل قضاوت در مساجد تحت عنوان يك كار سياسي مذكور، مي نويسد: اين حقيقت كه مسجد تحت عنوان دادگاه قضاوت گزينه به كارگيري قرار مي گرفت، نماد دهنده شغل هاي سياسي مسجد بود; چون از آغاز، در جامعه مسلمان‌ها، صدور راي به روش حكميت از وظايف حكم كننده به شمار مي آمد و زيرا بنيانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بيش خيس اختلافات را در مسجد حل و فصل ميكرد، براين اساس، اجرا اين سيرتكامل كارها، در مسجد قبل از تشكيل دادگاه هاي بي آلايش، از شغل هاي معمولي بود. آدرس مسجد قبا مشهد مساجد سازمان هاي مهم يادگرفتن در قضيه هاي قرآن، احكام، خلق و خوي و علومي مانند صحبت و فقه بوده اند. در لينك و پيوند با همين نقش آموزشي، به ندرت، مساجد عهده دار كتابخانه هاي بزرگ و لبريز رونقي شدند كه در بعضا از شهرهاي كشور‌ايران امروز نيز وجود داراست. (47)

مساجد محل رشد استادان بزرگي بودند كه ابعاد خويش از علما و مدرسان بنام اسلام گرديدند. طي قرون، كه فرهنگ و تمدن اسلامي سير روبه پايين خويش را طي مي‌كرد، مساجد ديگر تحت عنوان يك بنيان اسلامي، نقش ها و كاركردهاي ذكر شده را اجرا نمي‌كرد. با دقت به تحولاتي كه در اروپا صورت داده بود. رزرو مسجد قبا مشهد در آن كليسا فقط نقش عبادي داشت، در رفلكس اين دگرگوني فكري بر جامعه ها اسلامي، در كشورهاي اسلامي نيز مساجد از نقش مهم خويش تهي شويد و صرفا به يك سپس آن، كه عبادت بود، اعتنا مي‌شد.

8 مسجد و كالج
مبالغه وجود ندارد در‌صورتي‌كه گفته گردد كه مسجد در قبلي، به عبارتي نقشي را داشت كه دانش كده ها و مؤسسات يادگرفتن بهتر كنوني دارا هستند. اساطين علما، كه مسلمان‌ها به آنان مباهات مي نمايند، حيات علمي خويش را در رواق هاي مساجد سپري مي كردند و آن‌گاه كه سود كافي دستيابي مي نمودند، حلقات درس تشكيل مي دادند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به ياد دادن مي پرداختند. از اين رو مي اقتدار اعلام كرد كه مساجد مسلمانها در هيچ روزي از رينگ درس علما و طلاب خالي نبوده، حتي امروزه نيز دراين باره، مساجد همانند ستارگان فروزاني مي درخشند و تمامي ساله هزاران مدرس از اين مساجد و مؤسسات متعلق به آنان بيرون ميگردند و به انتشار اسلام و علم ها اسلامي مي‌پردازند. براي مثال اين مساجد، مسجد جامع القرويين، جامع الازهر و جامع عتيق ميباشد. در كل، نقش نيرومند مسجد در تمدن، اقتصاد، سياست و وحدت مسلمان‌ها بركسي پوشيده وجود ندارد.

مارسل بوازار در كتاب L, Humanisme de L, Islam در نصيب «اسلام در دنيا امروز»، در اين زمينه مي نويسد: مسجد دليل نيرومندي در همبستگي و اتحاد مسلمان‌ها دنيا ميباشد و مداقه اجتماعي و فرهنگي آن را از اين بابت، نمي اقتدار ناديده گرفت، به خصوص در دوران معاصر، كه مسلمان‌ها پر نمك و حرارت صدر اسلام را مجدد از خويش علامت مي‌دهند، مساجد به طور مركز ها تربيت روضه خوان و مقر حركت امت مسلمان نسبت به ستمگران و سلطه جويان در آمده ميباشد. اندك اندك مساجد شرايط سال هاي اول ظهور اسلام را به دست آورده اند. احداث كتابخانه ها و سالن اجتماعات در باطن مساجد اين واقعيت را آشكار مي سازد كه مساجد در اسلام بدان سيرتكامل كه برخي پنداشته اند، منحصرا براي اداي فريضه نماز وجود ندارد و يقينا يكي مركز ها سياسي و فرهنگي اساسي اسلام ميباشد. اقامه نماز آدينه وسيله اي ست براي گرد‌همايي مسلمانها در روز تعطيل و طرح مسائل اساسي اجتماعي و گفت و گو و اعلام كرد وگو در امر كمبودهاي رفاهي; نظير بهداشت، مسكن، تصميم گيري هاي سياسي، مسائل حرفه‌اي و غير آن. در واقعيت، برپايي نماز آدينه به شغل به دست آوردن عبادت پروردگار ميباشد در شيوه سرويس به امت. جلسه آدينه، به ويژه در سال هاي اخير، در ممالك آزاد گرديده به وسيله اسلام، اثر و كوشش بخش اعظمي داشته ميباشد. در سال جاري ها، علي رغم تفرقه و پراكندگي سياسي عموم، جلسه مسلمان ها ناخشنود از حكومت هاي ستمگر فاسد، در داخل همين مساجد طرح قيام همگاني و نزاع عليه ستمگران را ريخته و تزلزلي در عناصر امر روايي دست نشاندگان استعمار غرب پديد آورده ميباشد; كاري كه احزاب و دسته هاي سياسي مخالف در ممالك غرب از اعمال آن هنوز ناتوانند. (48)


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۹:۴۰ توسط:حجت عسكري موضوع: نظرات (0)