مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

اسکان مستمندان در مسجد

اهل صفه گروهی از مهاجرین و انصار بودند که از تهیدستی،خانه و سرپناه نداشتند نبی(ص) اینان را در صفه مسجدالنبی(ص) (سایبانی در آن مسجد) مکان بخشید. مسجد قبا مشهد مسجد منزل پروردگار، مسلمان میهمان آفریدگار و قرآن حرف خداست بایستی میهمان با صاحب خانه همکلام شود سخنش را بشنود و صحبت با وی بگوید قرائت قرآن شنیدن کلام روح فزای معبود میباشد و دعا کردن کلام اعلام کردن با آن ذات منزه میباشد.

ارتباط مسجد و قرآن در دو حدیث تحت به خیر منعکس گردیده است:

الف. فرستاده خداوند(ص) فرمود:

انما نصبت المساجد للقرآن (12) مساجد برای قرآن قرار داده گردیده اند. آدرس مسجد قبا مشهد اینجانب احب القرآن فلیحب المساجد (13) هر کس قرآن را دوست میدارد مساجد را نیزدوست بدارد. دعا کردن در مسجد در حدیث آمده که اکثروا فیها اینجانب الدعا (14) در مساجد دعابسیار فرمایید.

22- بیان خداوند در مسجد

مسجد، تمامی را به عنوان کردن و خاطر معبود فرا میخواند مسجدرستاخیز بیان میباشد. در و دیوار، منبر، محراب، ... کلیه غرق آوای دلکش ذکرند مردمان را می بینی که در درگاه خداوندی سجده بر خاک می نهند و لهجه به تسبیح و تقدیس آن ذات منزه می گشایند. در اندرون دلت فریادی بیداد می نماید. رزرو مسجد قبا مشهد تا تو نیز دل را به زورق بیان بسپاری و به حاشیه دریا باور و رضا ست یابی. طبق ماجرا بیان اعلام کردن در مسجد حضورانسان را از بیهودگی می رهاند. (15)

23- زینت کردن جهت حضور در مسجد

زینت کردن خود جهت مسجد عملی مستحب میباشد قرآن مجید به‌این دستور سفارش نموده است: «خذوا زینتکم عند تک تک مسجد» (16) زینت خویش رادر هر مسجد برگیرید. طبق روایات و کتاب های تفسیری هدف از زینت در آیه شریفه،پوشیدن جامه پاکیزه و فاخر، کتف زدن مو، در اختیار کردن انگشتر فاخر، بو زدن و ...میباشد (17)

زینت کردن مسجد

در رساله توضیح المسائل امام(ره) آمده میباشد:

سازه بر احتیاط واجب مسجد را به طلا جواهرات نباید زینت کنند و همینطور نباید شکل چیزهایی که مثل بشر و حیوان روح دارااست در مسجد نقش نمایند و نگارگری چیزهایی که روح ندارد مثل گل و بوته مکروه میباشد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مبنی بر بینش حضرت امام(ره) اساسا تزیین مساجد به طوری که موقعیت اشرافی به مسجد بدهد عملی مرغوب وجود ندارد امام میفرمایند: رسول اسلام(ص) نیاز به مساجداشرافی و مناره های تزییناتی ندارد.

24- درود کردن به اهل مسجد

امام باقر(ع) فرمود:

هرگاه به مسجد وارد شدی در صورتیکه عموم را در اکنون نماز یافتی درود مکن ... و در‌صورتی‌که آن ها را در هم اکنون کلام اعلام کردن یافتی درود کن. (20)


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۵:۰۸ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)