مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

نقش مساجد در انقلاب اسلامی


طرح مسأله:

مسجد از دیرباز در معاش مسلمان ها نقش محوری داشته و زیربنای صورت‌گیری مسجد قبا مشهد فرهنگ وتمدن اسلامی به حساب می آید. مساجد در نظام سیاسی ـ اجتماعی مسلمان ها تنها کارکرد عبادی و مذهبی نداشته، بلکه دارنده کارکردهای سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی و ... بوده‌اند.

در کشور‌ایران هم‌زمان با وورد اسلام مساجد صورت گرفتند و بعداز آدرس مسجد قبا مشهد آن یک کدام از ارگان های تأثیرگذار در معاش عموم کشور ایران بوده‌اند. در صورت‌گیری نهضت‌های سیاسی ـ اجتماعی ایرانیان در ادوار متعدد، مانند قیام سربداران ، نهضت مشروطه، قیام گوهرشاد و انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی اجرا کردند.

در فرایند صورت‌گیری و موفقیت انقلاب اسلامی، مساجد یک کدام از عمده‌ترین محل‌های تجمع و اعتراض عموم و صورت‌گیری تظاهرات علیه رژیم سلطان بود. در واقع تجمع جمعیت که دلیل مهمی در صورت‌گیری عده‌هاست و نقش به سزایی در صورت‌گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم فرمان روا داشت از مساجد ریشه می‌گرفت.

به صورت معمول، در اکثر انقلاب‌ها، جای ‌های همگانی نظیر باشگاه‌ها در رزرو مسجد قبا مشهد انقلاب فرانسه یا این که کانال‌های پنهان حزبی ادله تجمع اشخاص بوده‌اند و در انقلاب اسلامی، مساجد به صورت آشکاری همین شغل ویژه را اجرا نمودند.

مساجد عمده‌ترین ابزار روحانیت برای رابطه با قشرها متعدد جامعه بودند که از این طرز ایدئولوژی انقلاب و پیام روحانیت به گوش عموم می سید. همینطور برهان مهم بسیج تاجران و بازاریان، مساجد بودند که به جهت لینک و پیوند تاریخی مسجد و بازار در قیام‌ها و اعتراضات مردمی، مسجد راس تشکل و سازماندهی بازاریان بود. براین اساس در انقلاب اسلامی، مساجد تحت عنوان یک کدام از موادتشکیل دهنده عمده انقلاب یعنی سازمان و مقر اجتماعی دسته‌های مخالف رژیم در کنار دو رکن دیگر یعنی رهبری و ایدئولوژی به نقش آفرینی پرداختند و تحت عنوان یک بنیان مدنی ساکن با ارائه کارکردهای مختلف توانستند در مقایسه با سازمان‌ها و نهاد های مدنی امروزی، نقش بسیار مهمی در جامعه اعمال نمایند و قابلیت و امکان مذهب و ارگان های مذهبی را به اکران بگذارند.

 

پرسش اساسی

پرسش مهم این تحقیق این میباشد که در زمان صورت‌گیری و برد انقلاب اسلامی (1357-1342) مساجد چه نقشی داشتند و چه کارکردهایی ارائه کردند؟

چهارچوب نظری

چهارچوب نظری این تحقیق بر طبق عقیده‌های نهادگرا یا این که سازمان‌گراست شماره تلفن مسجد قبا مشهد که نقش سازمان و تشکیلات را در بسیج و سازماندهی انقلابی آیتم تحقیق قرار داده‌اند. بر پایه ی این عقیده‌ها، توفیق یا این که باخت حرکت‌های اجتماعی بستگی به آن داراست که سازمان تکان چه‌گونه پیاده سازی و بکارگیری گردد و تا چه حد در بسیج چیره باشد. یک کدام از این دیدگاه ها مرتبط با چارلز تیلی میباشد که در کتاب خویش به اسم “From Mobilization to Revolution” به تشریح آن پرداخته میباشد. مفروضیه اساسی تیلی این میباشد که عرصه سیاست چیزی جز منازعه دسته های گوناگون بر رمز توان سیاسی وجود ندارد و این منازعه در کلیه سطح های جامعه ساری و روان میباشد . وی علل و علت‌های منازعه را بر طبق سبک جامعه سیاسی یا این که هیأت حاکمه و کیفیت صورت‌گیری و اعمال آن را مبتنی بر سبک بسیج توضیح میدهد. وی هر مجموعه و جمعیتی را به حکومت، اعضای جامعه سیاسی و تیم‌های منازعه‌گر یا این که ائتلافی از مجموعه‌های منازعه‌گر که به طرح دعاوی خویش می پردازند تقسیم می‌نماید.

او اعتقاد دارد آنچه ترازو موفقیت هر مورد از تیم‌ها را گزینش می‌نماید عبارت‌ میباشد از: منابع ارعاب و زور ، منابع اقتصادی ، منابع هنجاری یا این که ارزشی (همبستگی، وفاداری باطن گروهی) و دیگر منابع موثر جامعه.


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۵:۱۴ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)