مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

تاریخچه مسجد جامع اصفهان

ملک پادشاه نخستین (با حکمرانی ۱۰۷۲-۱۰۹۲) طرح چهار ایوانی را در مسجد جامع اصفهان ایجاد کرد. نظام الملک در سال ۱۰۸۶ گنبد را به افتتاح رساند. مسجد قبا مشهد نظام الملک و تاج الملک، دو فرمانروای اصفهان، با کارایی برای ساخت شایسته ترین گنبد فراتر از حیاط‌ها، برای ارثیه جنگیدند. گنبدهای آنان در مقابل یکدیگر قرار گرفت. آدرس مسجد قبا مشهد مسجد جامع اصفهان به‌این استدلال ساخته‌گردیده که به‌دوراز اینکه یک بنای مقدس جزیره ای باشد، تحرک همگانی و عمل تجاری را تسهیل می‌نماید، به این ترتیب همت مهم خویش را به‌تیتر یک جای تنها برای نماز بالاتر میبرد. بنای اساسی این مسجد در رتبه اولیه از قرن یازدهم میلادی میباشد که ترکان سلجوقی، اصفهان را به‌تیتر پایتخت خویش تأسیس کردند.

ریشه‌های این مسجد در قرن ۸ میلادی مخفی میباشد، البته در قرن یازدهم در حین سلطنت سلجوقی سوخته و مجدد ساخته شد و بارها موردبازسازی قرار گرفت. رزرو مسجد قبا مشهد درنتیجه، این مسجد دارنده اتاق‌های ساخته‌گردیده در مدل‌های متفاوت معماری میباشد، بدین ترتیب اینک این مسجد تاریخ فشرده معماری جمهوری اسلامی ایران را نماد میدهد.

چهارمی مسجد شبستان دار و یک کدام از مثال‌های پررنگ معماری عالم، مسجد جامع اصفهان بوده که مرتبط با قرن ها اول میباشد. اسم های دیگر مسجد جامع اصفهان، مسجد عتیق و آدینه بوده که‌این مسجد آغاز شبستان دار و آنگاه تبدیل به حیاط دار شد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد حیاط شمالی آن صفه درویش، تراس جنوبی صفه صاحب و مالک، تراس شرقی صفه دانش آموز و حیاط غربی به صفه مدرس پر اسم و رسم میباشد.

 

 

مهمترین و زیباترین تزئینات مسجد جامع اصفهان
یک کدام از مهم ترین تزئینات روزگار سلجوقیان آجرکاری میباشد. آجرکاری، تنظیم نقوش و طرح‌های متفاوت تزئینات عصر سلجوقی می تواند به‌تیتر مهم ترین خصوصیت‌ها و مثال‌های معماری سرزمین در لحاظ گرفته گردد. در حین این زمان، هنر آجرچینی تا سطح بالاتری توسعه کرد، به‌طوری‌که در قرن‌های آینده، فوت‌و‌فن سنگ‌تراشی از زمان سلجوقی تبعیت شد. بدون‌شک، عظمت و شکوه آجرکاری زمان سلجوقیان دریکی از والا‌ترین و زیباترین بنای دنیا یعنی مسجد جامع اصفهان مشاهده می شود.

بخش‌های اصلی این مسجد مشمول؛ تزئینات آجری قشنگ و گنبد تاج الملک (گنبد خاکی) میباشد. در‌این گنبد، تکنیک‌های متفاوت از آجرکاری مانند؛ ستون، خوابیده، آجرهای جلو رانده، آجرکاری معرق روی کتیبه‌ها و همینطور تزئینات گچ تزیینی چشم می‌گردد. یک کدام از دیگر از طریق‌های آجرکاری در‌این عصر فخر و مدین میباشد. این شیوه کانال‌ای مشبک در ساختمان‌ها سبب ساز مجهز کردن آنان به نور و روشنایی طبیعی میگردد. مثال‌هایی از فخر و مدین در مسجد جامع اصفهان نیز یکی‌از دیگر از کامل و آجرکاری میباشد.


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۱:۲۱ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)