مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

تأثیرات مسجد بر جامعه

یکی‌از کـارکـردهای مسجد، چـهره برداشتن از نقاب فرقـه ­ها و اندیشـه ­های پلید و فاسـد و جریان­ های تخریبی و انحرافی میباشد. این جریان­ ها عقل و اعتقادات مذهبی و اخلاقی ریشه­ دار و اصیل جامعه را غرض قرار می­ دهند. مسجد قبا مشهد این روشنگری مسجد، با مقصود کسب اشخاص جامعه به امنیت اندیشه و تفکر و همینطور به دور کردن آن­ها از هر نوع باوری که به اعتقادات ایراد وارد ­نماید. آدرس مسجد قبا مشهد یا این که آن را در جان عموم سست و لرزان ­کند، اعمال می­ خواهد شد.
مسجد با نقش پویای خویش، نسبت به گونه های ارتداد در سطح های قومیتی، ملی و فی مابین المللی و همینطور تنفر از احکام آئین هشدار می­ دهد و در پاسخگویی به آن­ها پیشگام میباشد؛ برای مثال، برخی اشخاص از روزه ­د اری متنفر می باشند و معتقدند روزه منجر عقب افتادگی اقتصادی جامعه می­ خواهد شد. بعضی دیگر نیز از عفاف دل خوشی ندارند؛ چون آن را از مظاهر عقب ماندگی فرهنگی می­ دا نند. مفاد متعددی از این قبیل وجود دارااست که علامت دهندة ارتداد از آیین مبین اسلام میباشد.
2. نقش مسجد در تربیت اخلاقی:
همان طور که مسجد نقش مهمی در تربیت ایمانی اشخاص جامعه دارااست، به به عبارتی اندازه در تربیت اخلاقی شخص شخص مسلمانها در جامعة اسلامی شریک میباشد. رزرو مسجد قبا مشهد پیامبرگرامی (صلی الله علیه و آله) ، به مسلمان ها فرمان می ­نماید که خویش را به فضیلت ها اخلاقی بیارایند تا اخلاق و رفتار آن­ها به رفتاری اسلامی تبدیل خواهد شد؛ از جانب دیگر، آن­ها را از ارتکاب رذایل اخلاقی نهی می­ نمایند تا از شرّ این رذایل آسان باشند.
افزون بر این، فرستاده به عموم توصیه می­ نمایند که به رعایت خلق اجتماعی پایبند باشند. همینطور اهتمام ویژه ­ای به بیوه زنان و مستمندان داشته باشند و آن­ها را سوای پژوهش و یاری رها نسازند.
هر که بدین خلق و خوی فاضله مرتب میباشد و به هموطنـان و هم کیشان مستمند خویش تحقیق می ­نماید، در واقعیت به عبادتی درگیر میباشد که نزد خدا متعال قیمت بالایی داراست. شماره تلفن مسجد قبا مشهد اسلام صرفا به بار برداشتن از گنجینة خوی فاضله و نیکو دعوت نمی ­نماید؛ بلکه در قبال آن، بشر­ ها را از کدر کردن آیینة دل با صفات ناپسند و رفتار نکوهیده بر حذر می ­د ارد و از هر نوع صفت، خوی و گفتاری که همبستگی اجتماعی میان اشخاص را کاهش ­دهد، نهی می ­نماید. فرستاده (صلی الله علیه و آله) می­ فرمایند:
«لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ یَبعْ بَعْضُکُمْ عَلَی بَیْعِ بَعْضٍ وَکُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا. الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ یَظْلِمُهُ وَلاَ یَخْذُلُهُ وَلاَ یَحْقِرُهُ. التَّقْوَی هَاهُنَا». وَیُشیرُ إِلَی صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ: «بحَسْب امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَی الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ».91
«به یکدیگر حسد نورزید؛ در معاملة یکدیگر نَجَش نکنید (نجش، اظهار خرید یک مال به ارزش فراتر، سوای خرید آن، برای فریب مشتری و تحریک وی به خرید میباشد). نسبت به همدیگر کینه نداشته باشید. تشریفات شمس به یکدیگر پشت نکرده و با هم جدا ارتباط نکنید و بر معاملة سایر افراد وارد نشوید (با پرداخت پولی بیشتر یا این که قسم فروش ارزان‌خیس، بازدارنده معاملة دیگری نشوید، در حالی که خویش، معامله را ایفا نمی ­دهید). بندگان معبود و برادران همدیگر باشید؛ مسلمان اخوی مسلمان میباشد. به وی ستم نمی‌نماید و کمک او‌را رخنه‌ نمی‌نماید؛ زهد اینجا میباشد ـ با دست سه توشه به سینه (قلب) خویش اشاره کردند ـ برای فرد مسلمان، همین اندازه از شر و بدی کافی میباشد که اخوی مسلمان خویش را تحقیر نماید.[تجاوز به] تک تک حقوق و دستمزد یک شخص مسلمان بر مسلمان دیگر حرام میباشد؛ خونش، مالش و ناموسش».
مسجد تربیت اخلاقی را در جان بشر­ ها می­ نشاند و آنها را به شدت به پایبندی به مکارم کردار تشویق می ­نماید تا مسلمان‌ها فرق دربین خیر و خوبی و بدی را دریابند و بها­ های اخلاقی در شخصیت آن­ها نهادینه گردد. به این ترتیب معاش مسلمان‌ها یک‌سری قدم به سمت معاش آرمانی مملو‌از فضیلت ها اخلاقی مجاورت­خیس شود.


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۸:۰۳ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)