مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

مسجد و قضاوت

علی(ع)، امیرالمؤمنین و خلیفه پیامبر الله(ص) روزها معینی از هفته در مسجد جامع می جلسه تا در بین عموم قضاوت کند و در پرتو عدل و داد اسلامی، به حل و فصل اختلافات و منازعات عموم می پرداخت. مسجد قبا مشهد دائرة المعارف اسلام از عمل قضاوت در مساجد تحت عنوان یک کار سیاسی مذکور، می نویسد: این حقیقت که مسجد تحت عنوان دادگاه قضاوت گزینه به کارگیری قرار می گرفت، نماد دهنده شغل های سیاسی مسجد بود; چون از آغاز، در جامعه مسلمان‌ها، صدور رای به روش حکمیت از وظایف حکم کننده به شمار می آمد و زیرا بنیانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بیش خیس اختلافات را در مسجد حل و فصل میکرد، براین اساس، اجرا این سیرتکامل کارها، در مسجد قبل از تشکیل دادگاه های بی آلایش، از شغل های معمولی بود. آدرس مسجد قبا مشهد مساجد سازمان های مهم یادگرفتن در قضیه های قرآن، احکام، خلق و خوی و علومی مانند صحبت و فقه بوده اند. در لینک و پیوند با همین نقش آموزشی، به ندرت، مساجد عهده دار کتابخانه های بزرگ و لبریز رونقی شدند که در بعضا از شهرهای کشور‌ایران امروز نیز وجود داراست. (47)

مساجد محل رشد استادان بزرگی بودند که ابعاد خویش از علما و مدرسان بنام اسلام گردیدند. طی قرون، که فرهنگ و تمدن اسلامی سیر روبه پایین خویش را طی می‌کرد، مساجد دیگر تحت عنوان یک بنیان اسلامی، نقش ها و کارکردهای ذکر شده را اجرا نمی‌کرد. با دقت به تحولاتی که در اروپا صورت داده بود. رزرو مسجد قبا مشهد در آن کلیسا فقط نقش عبادی داشت، در رفلکس این دگرگونی فکری بر جامعه ها اسلامی، در کشورهای اسلامی نیز مساجد از نقش مهم خویش تهی شوید و صرفا به یک سپس آن، که عبادت بود، اعتنا می‌شد.

8 مسجد و کالج
مبالغه وجود ندارد در‌صورتی‌که گفته گردد که مسجد در قبلی، به عبارتی نقشی را داشت که دانش کده ها و مؤسسات یادگرفتن بهتر کنونی دارا هستند. اساطین علما، که مسلمان‌ها به آنان مباهات می نمایند، حیات علمی خویش را در رواق های مساجد سپری می کردند و آن‌گاه که سود کافی دستیابی می نمودند، حلقات درس تشکیل می دادند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به یاد دادن می پرداختند. از این رو می اقتدار اعلام کرد که مساجد مسلمانها در هیچ روزی از رینگ درس علما و طلاب خالی نبوده، حتی امروزه نیز دراین باره، مساجد همانند ستارگان فروزانی می درخشند و تمامی ساله هزاران مدرس از این مساجد و مؤسسات متعلق به آنان بیرون میگردند و به انتشار اسلام و علم ها اسلامی می‌پردازند. برای مثال این مساجد، مسجد جامع القرویین، جامع الازهر و جامع عتیق میباشد. در کل، نقش نیرومند مسجد در تمدن، اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمان‌ها برکسی پوشیده وجود ندارد.

مارسل بوازار در کتاب L, Humanisme de L, Islam در نصیب «اسلام در دنیا امروز»، در این زمینه می نویسد: مسجد دلیل نیرومندی در همبستگی و اتحاد مسلمان‌ها دنیا میباشد و مداقه اجتماعی و فرهنگی آن را از این بابت، نمی اقتدار نادیده گرفت، به خصوص در دوران معاصر، که مسلمان‌ها پر نمک و حرارت صدر اسلام را مجدد از خویش علامت می‌دهند، مساجد به طور مرکز ها تربیت روضه خوان و مقر حرکت امت مسلمان نسبت به ستمگران و سلطه جویان در آمده میباشد. اندک اندک مساجد شرایط سال های اول ظهور اسلام را به دست آورده اند. احداث کتابخانه ها و سالن اجتماعات در باطن مساجد این واقعیت را آشکار می سازد که مساجد در اسلام بدان سیرتکامل که برخی پنداشته اند، منحصرا برای ادای فریضه نماز وجود ندارد و یقینا یکی مرکز ها سیاسی و فرهنگی اساسی اسلام میباشد. اقامه نماز آدینه وسیله ای ست برای گرد‌همایی مسلمانها در روز تعطیل و طرح مسائل اساسی اجتماعی و گفت و گو و اعلام کرد وگو در امر کمبودهای رفاهی; نظیر بهداشت، مسکن، تصمیم گیری های سیاسی، مسائل حرفه‌ای و غیر آن. در واقعیت، برپایی نماز آدینه به شغل به دست آوردن عبادت پروردگار میباشد در شیوه سرویس به امت. جلسه آدینه، به ویژه در سال های اخیر، در ممالک آزاد گردیده به وسیله اسلام، اثر و کوشش بخش اعظمی داشته میباشد. در سال جاری ها، علی رغم تفرقه و پراکندگی سیاسی عموم، جلسه مسلمان ها ناخشنود از حکومت های ستمگر فاسد، در داخل همین مساجد طرح قیام همگانی و نزاع علیه ستمگران را ریخته و تزلزلی در عناصر امر روایی دست نشاندگان استعمار غرب پدید آورده میباشد; کاری که احزاب و دسته های سیاسی مخالف در ممالک غرب از اعمال آن هنوز ناتوانند. (48)


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۹:۴۰ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)