مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

مساجد و تعلیم و تربیت

هنگامی از مدرسه ها دیرین کشورهای اسلامی کلام به دربین می رود «مساجد» را گزینه اعتنا قرار میدهند. می بایست در لحاظ داشت که بعداز ساخت و ساز و بسط مدرسه ها، مساجد نیز مانند قبل جنبه تربیتی و عقیده ای خویش را مراقبت کردند. مسجد قبا مشهد در قرن از تولید مدرسه های بی نقص با کتابخانه و حجرات و سازمان منحصر به فرد می سپری شد، ابن بطوطه جهانگرد پر اسم و رسم، هنگامی به شیراز رسید، در مسجد « جامع» ‌این شهر در درس حدیث و قبل از آن نیز در بغداد در مسجد « جامع» آن در رینگ درس دادن حضور یافت اکنون آنکه در آن روز ها در بغداد یکسری مکتب گران قدر وجود داشت. آدرس مسجد قبا مشهد از این رو مکتب نیز می نامیدند و این اشتراک اسامی و خلط آن با یکدیگر در مجموع اعصار اسلامی معمول بود.

در کتاب ها تاریخ و رجال که ایرانیان زمان اسلامی نوشته اند بارها به مساجدی اشاره می‌نمایند که محل یاد دادن علم ها فقهی و ادبی بود، برای مثالً در سیستان یکی فرمانداران عرب به اسم عبدالرحمن ابن سمره (‌قرن نخستین هجری) مسجد آدینه ( جمعه) تشکیل داد که حسن بصری فقیه پر اسم و رسم شرعی قرن اولیه و دوم مدتی در آنجا درگیر درس دادن و یاددادن مسائل فقهی بود و عموم سیستان سه سال نزد وی در مسجد جمعه دانش آموختند[11].

1-4- مسجد وتعلیم وتربیت اسلامی

درین بعد از ظهر ظهور، زیرا فتنه ها زیاد میشود، خرابی جهانگیر میشود کلیه جای ها در تاثیر این فتنه ها و فسادها، کثیف می‌شوند، و کمتر جای تندرست در عالم پیدا می گردد. که دور و بر سلامت داشته باشد. ما الان در جامعه خودمان همین اوضاع را مشاهده میکنیم که اکثر ارگان ها و وزارتخانه ها و نهادها چقدر آلوده و کثیف گردیده اند. ولی فقط مکانی که نسبت به بقیه دور و اطراف ها سلامت می‌ماند، اطراف مقدس مسجد میباشد. رزرو مسجد قبا مشهد که از فتنه ها و فسادها به دور ما‌نده میباشد. و در صورتی‌که کسی بخواهد در‌این بعد از ظهر آیین خویش را مراقبت نماید و ایمان خویش را تقویت نماید و به مرتبه اطمینان برساند به حیث اینجانب این در مسجد میسر میباشد و قضیه تکان در مسیر آئین در مسجد آماده میباشد. از روش مسجد میشود راه و روش های اطاعت معبود را آشنایی و با معاش پیامبر معبود(صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار(علیه السلام)آشنا شد. تا بشر معاش خویش را رنگ و بوی اهل بیت بدهد. مؤمن مخلص به کسی میگویند که کارهایش برای جلب رضایت آفریدگار و نبی خداوند باشد و از معبود و رسولش و جانشینان بر حق وی اطاعت کرده‌با‌شد. رفتن به مسجد آدم را بدین منزلت ارشادوراهنمایی می نماید و در تاثیر مداومت رفتن به مسجد آدم به مرتبه خوب اخلاص و ایمان میرسد و قطعاً این فرد از اشخاصی میباشد که زمین ساز ظهور امام فرصت (علیه السلام) م باشد، زیرا در مسجد تربیت یافته اند. احادیث هم اشاره به‌این مقاله دارا‌هستند. قال پیامبر الله(صلی الله علیه و آله وسلم): پس این دور و بر مسجد میباشد که تاثیر تربیتی خاص داراست و آدم را به جایگاه صدیقین و شهدا می‌رساند و هر که بدین جایگاه رسد آن به عبارتی متقین و مخلصین میباشند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد که‌این اشخاص در آخرالزمان می‌باشند که موضوع ظهور امام فرصت (علیه السلام) را مهیا و خودشان را برای نبرد با کفار در رکاب امام مجال (علیه السلام) فراهم میکنند.

مسجد، مکتب‌ آموختن و تربیت نیروهای اهل نبرد و انقلابی بوده میباشد. زمانی آئین‌ستیزی در مرکزها علمی و دانشگاهی مرز و بوم آیتم اعتنا رژیم طاغوت قرار گرفت و حتی بقای حکومت ننگین خویش را در انحراف جوان ها و دیانت‌زدایی در مدرسه ها و دانش گاه‌های مرزوبوم رویت کرد، از هر اقدامی که جوان ها را به آئین و روحانیت بدبین نماید، دریغ ننمود. درین راستا، رغبت جوان ها مؤمن و پروردگار جو به مساجد و وعظ روحانیت، عجله بیش‌تری گرفت؛ تا جایی که جوان ها انقلابی که به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفته، انقلاب پهناور اسلامی را در کشور ایران به برد رساندند، تمامی تربیت شدگان مساجد و روحانیت مطلع و انقلابی بوده‌اند[13]


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۷:۳۰ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)