مقالات مسجد قبا مشهد مقالات مسجد قبا مشهد .

مقالات مسجد قبا مشهد

طراحی مناره مسجد


مِنارِه یا این که گُل‌دَستِه یک سیرتکامل از ساختمان بلند میباشد و مسجد قبا مشهد از اجزاء معماری اسلامی میباشد که بیشتر در مسجدها بکار می‌رود.

مناره‌ها از چهار جزء مهم درست شده‌اند:
محور یا این که رتبه: مربعی صورت یا این که چندپهلو بوده که بدنه یا این که ساقه مناره در میانه آن قرار میگیرد. شالودهٔ مناره پیروان اصفهان و مناره خسروگرد سبزوار مربعی صورت بوده و شالودهٔ مناره گار، مناره سین و مناره زیار هشت ضلعی. برخی از مناره‌ها هم سوای درجه می‌باشند مانند: آدرس مسجد قبا مشهد مناره برسیان، مناره علی و مناره ساره بان.
ساقه: در کشور‌ایران در مناره‌های قبل از اسلام اکثر وقت ها مربعی صورت و در روزگار اسلامی به صورت استوانه یا این که مخروطی ساخته می‌گردیده.
سرپوش: مربع و هشت گوش که مهمترین قسمت مناره‌میباشد.
رأس: سایبان که به انواع متعدد ساخته میشود.


مثال ای از مناره در پیاده سازی نمای مسجد و مصلی

مقرنس
یکی موادتشکیل دهنده تزیینی معماری اهل ایران میباشد. رزرو مسجد قبا مشهد مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌بندی آذینی میباشد که در ذیل گنبدها یا این که نیم‌گنبدهای روی تراس‌ها و درگاه‌های ورودی،درزیر گلدسته های مناره ها،بالای تراس مساجد،بالای محراب مساجد ودیگر ابنیه به کار گیری می گردد. در تشکیل داد مقرنس از خشت، گچ، کاشی،چوب یا این که فلز به کار گیری میگردد که در هر مقام از تاقچه‌ها از مقام زیرین خویش پیش می‌نشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچه‌ها برجستگی‌ها و تورفتگی‌هایی همدم با نگاره‌های متفاوت درآورده میگردد.


مثال ای از مقرنس در پیاده سازی نمای مسجد و مصلی

مقرنس یکی عنصرها دکوری معماری میباشد که در شماره تلفن مسجد قبا مشهد زیباسازی بناهای اهل ایران به ویژه مساجد و آرامگاه‌ها نقش مهمی دارااست. مقرنس‌ها به صورت طبقاتی که روی هم تشکیل‌شده برای پیرایش دادن بناها یا این که برای آنکه به‌تدریج از یک صورت هندسی به صورت هندسی دیگری تبدیل گردد، به فعالیت می روند. مقرنس‌ها را می‌اقتدار ازجمله عنصرها مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعد ها کاربرد نخستین را از دست داده و بیشتر برای تزیین به فعالیت رفته‌میباشد. مقرنس‌ها معمولاً در سطح های فرو رفتهٔ کناره‌های پایین سقف عمل می گردند ولی محل قرارگیری این عنصر دکوری قادر است در بالای دیوارها، سقفها کناره‌ها سردرها و مانند آنان باشد. بعضا معماران مقرنس‌ها را در جناح ساختمان‌ها نیز به عمل برده‌اند و در ساختن آن مهارت را به حدی رسانده‌اند که نمی‌گذاردند موجب سنگینی ساختمان گردد و بر اصل و محور فشار آورد.

مقرنس نوعی تزئین میباشد با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی از روی نظم و قاعده که در برخی مورد ها به صورت استالاکتیت معلق میباشد و در واقعیت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین وسعت پردازی شده است. در واقع مقرنس نوعی تجسم سه‌آتی و پر رنگ نقش‌های هندسی و گره‌چینی‌های معماری و هنر اسلامی میباشد.استعمال مقرنس به‌طور عمده در معماری اسلامی در کشور‌ایران و کشورهای اسلامی و عربی پروش یافت.

کاربندی و قانونی بندی و یزدی بندی
کاربندی
نصیب حد فاصل میان طرح چهار ضلعی تا جایی که ساقه گنبد از آنجا آغاز میشود، در شرایطی که که از تقاطع قوس‌های فرعی به وجود آید، کاربندی گویند.به عبارت دیگر کاربندی سازی، نوعی پوشش میباشد متشکل از لنگه طاق‌هایی با قوس مشخص و معلوم که زیر قواعدی هندسی همدیگر را انقطاع می‌نمایند و قواره اساسی پوشش را به وجود می آورند. کاربندی‌ها، متشکل از باریکه‌ها یا این که لنگه طاق‌هایی می‌باشند که از تقاطعشان، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می آید و اکثر مواقع به طور اسکلت پوشش دوم و کوتاه‌خیس نسبت به سقف اساسی میباشند و گاهی تحت عنوان سقف اساسی نیز گزینه استعمال قرار می گیرند.


برچسب: مسجد قبا مشهد، رزور مسجد قبا مشهد، شماره تلفن مسجد قبا مشهد، آدرس مسجد قبا مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۱:۱۷ توسط:حجت عسکری موضوع: نظرات (0)