به عنوان مثال آداب مسجد در جهت مراقبت احترام و شأن این جای مقدس، مسجد قبا مشهد این میباشد که داد و ستد و همینطور کارهایی که جنبه فعالیت و فن دارا هستند؛ مانند: آرایشگری، نجّاری، آهنگری و …، در مسجد ممنوع میباشد. در احادیث معصومان (علیهم السلام) از اجرا این سیرتکامل ایفا در مسجد منع شده و فقیهان اسلامی با استناد بدین احادیث حکم به کراهت نموده اند.[42]
در حدیثی از امام درستگو (علیه السّلام) آمده میباشد که: «مساجد خود را محلّ دادوستد قرار ندهید…».[43] برخی از فقها؛ مانند مالک جواهر (علیه الرحمه)، بقیه معاملات معاوضی را که تاثیر آن نقل و جابجایی میباشد، ملحق به دادوستد نموده و جاری ساختن آن در مسجد را مکروه دانسته اند. اما ایفا عقود و ایقاعاتی، مانند نذر و وقف را که تنهاً جنبه قربی و عبادی داراهستند، در مسجد، بلا بازدارنده میدانند.[44]
همینطور می بایست از اعمال هر عملی که جنبه عمل و رشته دارااست، آدرس مسجد قبا مشهد در مسجد جلوگیری نمود؛ چراکه مسجد محلّ بیان و حافظه پروردگار متعال میباشد و بنای اسلام بر آن میباشد کهاین جای مقدّس از هر سیرتکامل امری که سبب ساز جلب توجّه بشر به غیر معبود می گردد، خالی و مسئله عبادت و بیان در آن، به طور کاملً آماده باشد و پیدا میباشد کهاین فرمان با اعمالی نظیر نجّاری، آهنگری و آرایشگری و … سازگار وجود ندارد.
روحانی صدوق (علیه الرحمه) در کتاب «علل الشرایع» رزرو مسجد قبا مشهد نقل می نماید که: «فرستاده معبود (صلّی الله علیه و آله) در مسجد، به مردی که تیرهای خویش را می تراشید، عکس العمل نمودند. او را از این شغل جلوگیری کردن کرده و فرمودند: مسجد را برای این سیرتکامل امور نساخته اند».[45]
ناگفته پیداست اموری که درین سیرتکامل احادیث نام برده، سریّتی ندارند شماره تلفن مسجد قبا مشهد و هر سیرتکامل فعالیت و فن دیگری نیز همین حکم را دارااست؛ لذا فقها هر سیرتکامل شغل و صنعتی را در مسجد، مکروه دانسته اند.
خوابیدن در مسجد
از سایر آداب مسجد آن میباشد که آدم به خیال و خاطر تعظیم و ارج نهادن به منزل آفریدگار در صورتیکه که ضرورتی نباشد از خوابیدن در این جا مقدّس، جلوگیری نماید. خوابیدن در مسجد مکروه میباشد و با شأن و عظمت مسجد سازش ندارد. در حدیثی از رسولّ اکرم (صلّی الله علیه و آله) آمده میباشد که: «هر که فارغ از تشریفات شمس بهانه در مسجد بخوابد، خدا اورا به دردی که دوا ندارد، دچار می کند».[46]
البتّه کراهت خواب در «مسجدالحرام» و «مسجد النّبی (صلّی الله علیه و آله)» از دیگر مساجد شدیدتر میباشد؛ چون عظمت این دو مسجد از دیگر مساجد به مراتب بیشتر میباشد. زرارة بن اعین میگوید: «از امام باقر (علیه السّلام) در امر خوابیدن در مساجد سؤال کردم. امام فرمود: اشکالی ندارد، مگر در مسجد النّبی (صلّی الله علیه و آله) و مسجدالحرام…».[47]
برچسب:
https://tashrifatshamsvip.com/mosques/qoba،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۹ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۴۲:۳۶ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
موردنیاز میباشد هنگامی که مسلمان آوا رفتن به مسجد و قصد احرام حضور منزل مسجد قبا مشهد خداوند را می نماید، به اندازه توانایی اش در آشنایی آداب حضور، سخت کوش باشد؛ چون هر چه معرفت بیشتر باشد، شغل نفیس خیس و ملاحظه متانت، سبب ساز تقرب عبد به معبود می گردد.
از آنجا که آداب مسجد و دستوراتی که در این مورد از جانب آدرس مسجد قبا مشهد شارع مقدس مذکور گردیده، زیاد میباشد؛ از این رو دراین مقال بسیار مختصر صرفا به اسم بعضا از آدابی که وارداتی، اشاره میشود:
برای مثال بعضا از آدابی که اجرا آنها نسبت به مسجد سزاوار و پسندیده میباشد، عبارتند از:
۱٫ علت الهی داشتن در رفتن به مسجد.
۲٫ پاکی روح.
۳٫ پاکیزگی جسم و خرقه.
۳٫ استعاذه[۱] و قرائت دعا هنگام ورود به مسجد و خروج از آن.
۴٫ قرائت نماز تحیّت و رو به قبله نشستن.
۵٫ عجله نکردن برای بیرون شدن از مسجد.
در مقابل، اموری مانند:
۱٫ عبور کردن از درون مسجد سوای نماز قرائت در آن.
۲٫ بلند کردن صدا.
۳٫ کلام بیان کردن از مسائل دنیوی.
۴٫ معرّفی کردن گم گردیده و سوال از آن.
۵٫ قرائت اشعار بیهوده و بی محتوا.
۶٫ بیزنس در مسجد.
۷٫ خوابیدن در مسجد سوای بایستگی، لایق وجود ندارد. همینطور رزرو مسجد قبا مشهد رفتن کسی که بوی دهانش سایر افراد را آزار میدهد، مکروه میباشد.
مثلا درخصوص آداب ورود به مسجد، حدیثی از امام راستگو (ع) نقل شدهاست که میفرماید: هر گاه به در مسجدی رسیدی، پس بدان که تو نوا سلطانی تعالی و ملِکی گسترده کرده ای که بر بساطش، جز پاکیزگان کسی پا ننهد و برای مجالست با وی، جز به راستگویان و راست کرداران اذن داده نشود؛ آنگاه که بر بساط وی گام نهی، بدان که درصورتی که اندک غفلتی از تو رمز بزند، در خطری بزرگ و پرتگاهی سهمگین قرار گرفته ای. پس در پیشگاه وی به ناتوانی و تقصیر خویش اعتراف کن؛ چون که قصد عبادت و انس با وی کرده ای و اسرارت را بر وی عرضه کن و بدان که وی مخفی و آشکار تمامی آفریده ها را می داند. در حضور وی بسان فقیرترین بندگان باش و قلبت را از آنچه تورا از وی گشوده می داراست و به خویش درگیر می نماید، خالی کن؛ چون وی، جز پاکیزه ترین و خالص ترین دل ها را نپذیرد و نیک نگاه کن اسم تو از کدامین شماره تلفن مسجد قبا مشهد محل کار بیرون می گردد. پس در صورتیکه حلاوت مناجات با اورا چشیدی و لذت دشوار بیان کردن با اورا حس کردی و از لیوان بخشش و کرامت وی نوشیدی، این علامت حسن اقبال وی به تو و اجابت دعوت از سوی وی میباشد و بدان که برای سرویس وی لایق هستی. پس، درون مسجد شو که اجازه و حمایت به تو داده میباشد.[۲]
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۵۰:۵۱ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
همین سرمشق بود که در انقلاب اسلامی و پشتیبانی مقدس تأثیر خویش را گذاشت و مسجد قبا مشهد سنگرهای پهناور در سراسر مملکت برای حضور عموم در عرصه های لازم انقلاب و نظام اسلامی شد البته متأسفانه بعداز آن سال ها، مساجد گزینه بی مهری و نادر توجهی مسئولان، نخبگان و عموم قرار گرفته و از رونق موردنیاز منتفع نیستند قشرها متفاوت به ویژه جوان ها آنطور که سزاوار جامعه اسلامی میباشد با مسجد انس و الفت ندارند و حضورشان در مسجد کمرنگ و یا این که بی رنگ میباشد و مسجد که بایستی کانون عمل فرهنگی-اجتماعی محله های شهر و روستا باشد، در حال حاضر محصور و محدود به ساعتها نماز- آنهم اکثراً نماز مغرب و عشاء با مراجعین محصور و مشخص و معلوم - گردیدهاست؛ شماره تلفن مسجد قبا مشهد این در حالی میباشد که سالانه رهبر معظم انقلاب با پیام به اجلاس نماز یا این که در توده روحانیون و... بر عنایت و رده مسجد و نقش ویژه آن تأکید داراهستند.
اینکه چرا این اوضاع و احوال به وجود آمده؟ آیا غفلت و کوتاهی متولیان دستور منجر عدم رونق مساجد گردیده؟ و یا این که اقدامات طرح ریزی گردیده معاند باعث آن بوده میباشد؟ خویش محل مشاجره میباشد؛ البته مطابق یک لحاظ سنجی اجمالی از سطح مملکت، دلسوزان جامعه اسلامی و فعالان عرصه یاد دادن و تربیت بر این باورند که عمده کارداران آدرس مسجد قبا مشهد از رونق افتادن مساجد عبارتند از:
- خلا نرم افزار فرهنگی اجتماعی متنوع و متناسب با نیاز قشرها گوناگون جامعه، چه در شعف ها و چه در سوگواری ها
- عدم وجود اهتمام مورد نیاز برای رزرو مسجد قبا مشهد رونق بخشی و آپ دیت کردن مساجد در مسئولان و عموم
- عدم وجود مشوّق برای قشرها به ویژه جوان ها و نوجوان ها
- فرایند رو به رویش سرگرمی ها و جاذبه های کاذب مثل: فضای مجازی، تلویزیون، ماهواره، مرکزها بازی و ...
- گشوده بودن مرکزها خرید، خدماتی، بازی و ... در ساعتها اقامه نماز
- رفتارهای فارغ انتظار اعضای هئیت امنای مساجد با عموم، به ویژه جوان ها
- آپدیت نبودن ائمه جماعات
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۷ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۲۰:۰۲ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
در آموزه های فقاهتی از این که مساجد را مشابه عبادت گاه های مسجد قبا مشهد یهودیان و مسیحیان تزیین نمایند نهی گردیده است. پیامبر خداوند (ص) دراین مورد میفرماید: "لَا تُزَخْرِفُوا مَسَاجِدَکُمْ کَمَا زَخْرَفْتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی بیَعَهُمْ"؛ زینت نکنید مسجدهایتان را، آن سیرتکامل که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خویش را زینت می نمایند.[1]
در نقل اهل سنت نیز فرستاده گرامی اسلام (ص) فرمود: ما ساء کار قبیله قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛[2] زیرا کار گروهی بد گردد مساجد خود را زینت نمایند.
با حیث به روایاتی که درباره فضیلت مسجد و عبادت در آن و آدرس مسجد قبا مشهد رعایت آداب و ... آمده میباشد؛ در مییابیم که مسجد مکانی میباشد که آدمی را به آخرت ترغیب نماید و از عالم و زینت های آن غیروابسته نماید و پرداختن به زینت ظاهری بیش تر از اندازه با این دستور منافات دارااست.
امام درست گو (ع) میفرماید: سه چیز نزد خدا گلایه می نمایند: مسجد حاد رزرو مسجد قبا مشهد که نماز گزار ندارد، دانشمندی که فی مابین نادانان معاش می نماید (چون از دانش وی فایده نمی مارک) و قرآنی که تلاوت نمیشود و گرد و غبار روی آن را گرفته میباشد.[3]
و در داستان دیگری پیامبر پروردگار (ص) فرمود: هنگامی شماره تلفن مسجد قبا مشهد فرا برسد در انتها الزمان، که گروهی به مسجد میایند پس به دور هم گردآوری شوند و کلامشان درباره عالم و دوستی عالم میباشد؛ همنشین با اینان نشوید و پروردگار نیازی به عبادت آنها ندارد.[4]
بنابر این، آنچه که از منابع روایی فهمیده میگردد، آبادی معنوی مساجد میباشد و خیر تزیین ظواهر آن. ولی آن سیرتکامل هم مخروبه نباشد که با شأن و منزلت مسجد سازش نداشته باشد.
این سؤال، جواب تفصیلی ندارد.
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۶ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۸:۵۹:۱۹ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
مِنارِه یا این که گُلدَستِه یک سیرتکامل از ساختمان بلند میباشد و مسجد قبا مشهد از اجزاء معماری اسلامی میباشد که بیشتر در مسجدها بکار میرود.
منارهها از چهار جزء مهم درست شدهاند:
محور یا این که رتبه: مربعی صورت یا این که چندپهلو بوده که بدنه یا این که ساقه مناره در میانه آن قرار میگیرد. شالودهٔ مناره پیروان اصفهان و مناره خسروگرد سبزوار مربعی صورت بوده و شالودهٔ مناره گار، مناره سین و مناره زیار هشت ضلعی. برخی از منارهها هم سوای درجه میباشند مانند: آدرس مسجد قبا مشهد مناره برسیان، مناره علی و مناره ساره بان.
ساقه: در کشورایران در منارههای قبل از اسلام اکثر وقت ها مربعی صورت و در روزگار اسلامی به صورت استوانه یا این که مخروطی ساخته میگردیده.
سرپوش: مربع و هشت گوش که مهمترین قسمت منارهمیباشد.
رأس: سایبان که به انواع متعدد ساخته میشود.
مثال ای از مناره در پیاده سازی نمای مسجد و مصلی
مقرنس
یکی موادتشکیل دهنده تزیینی معماری اهل ایران میباشد. رزرو مسجد قبا مشهد مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچهبندی آذینی میباشد که در ذیل گنبدها یا این که نیمگنبدهای روی تراسها و درگاههای ورودی،درزیر گلدسته های مناره ها،بالای تراس مساجد،بالای محراب مساجد ودیگر ابنیه به کار گیری می گردد. در تشکیل داد مقرنس از خشت، گچ، کاشی،چوب یا این که فلز به کار گیری میگردد که در هر مقام از تاقچهها از مقام زیرین خویش پیش مینشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچهها برجستگیها و تورفتگیهایی همدم با نگارههای متفاوت درآورده میگردد.
مثال ای از مقرنس در پیاده سازی نمای مسجد و مصلی
مقرنس یکی عنصرها دکوری معماری میباشد که در شماره تلفن مسجد قبا مشهد زیباسازی بناهای اهل ایران به ویژه مساجد و آرامگاهها نقش مهمی دارااست. مقرنسها به صورت طبقاتی که روی هم تشکیلشده برای پیرایش دادن بناها یا این که برای آنکه بهتدریج از یک صورت هندسی به صورت هندسی دیگری تبدیل گردد، به فعالیت می روند. مقرنسها را میاقتدار ازجمله عنصرها مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعد ها کاربرد نخستین را از دست داده و بیشتر برای تزیین به فعالیت رفتهمیباشد. مقرنسها معمولاً در سطح های فرو رفتهٔ کنارههای پایین سقف عمل می گردند ولی محل قرارگیری این عنصر دکوری قادر است در بالای دیوارها، سقفها کنارهها سردرها و مانند آنان باشد. بعضا معماران مقرنسها را در جناح ساختمانها نیز به عمل بردهاند و در ساختن آن مهارت را به حدی رساندهاند که نمیگذاردند موجب سنگینی ساختمان گردد و بر اصل و محور فشار آورد.
مقرنس نوعی تزئین میباشد با فرورفتگیها و برجستگیهایی از روی نظم و قاعده که در برخی مورد ها به صورت استالاکتیت معلق میباشد و در واقعیت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین وسعت پردازی شده است. در واقع مقرنس نوعی تجسم سهآتی و پر رنگ نقشهای هندسی و گرهچینیهای معماری و هنر اسلامی میباشد.استعمال مقرنس بهطور عمده در معماری اسلامی در کشورایران و کشورهای اسلامی و عربی پروش یافت.
کاربندی و قانونی بندی و یزدی بندی
کاربندی
نصیب حد فاصل میان طرح چهار ضلعی تا جایی که ساقه گنبد از آنجا آغاز میشود، در شرایطی که که از تقاطع قوسهای فرعی به وجود آید، کاربندی گویند.به عبارت دیگر کاربندی سازی، نوعی پوشش میباشد متشکل از لنگه طاقهایی با قوس مشخص و معلوم که زیر قواعدی هندسی همدیگر را انقطاع مینمایند و قواره اساسی پوشش را به وجود می آورند. کاربندیها، متشکل از باریکهها یا این که لنگه طاقهایی میباشند که از تقاطعشان، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می آید و اکثر مواقع به طور اسکلت پوشش دوم و کوتاهخیس نسبت به سقف اساسی میباشند و گاهی تحت عنوان سقف اساسی نیز گزینه استعمال قرار می گیرند.
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۳۱:۱۷ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
شایسته ترین جای برای رشددینی بچه،جایی نمی تواند باشدجزخانه تولیدکننده، دراین حالت میباشد که با برکت خدای متعال میتوانیم شاهدکودکان متقی باشیم.
در احادیث رسیده از جانب حضرات معصومین (علیهم السلام)؛ به ما مسجد قبا مشهد سفارش گردیدهاست: تا میهمانان در عالم باشید و مساجد را منزل های خویش قرار دهید و نیز مسجد منزل پارسایان شمرده شدهاست. هنگامی به کارکردهای مسجد از صدر اسلام تا به امروز مینگریم، میبینیم که مسجد خیر فقط مکانی برای عبادت و محفلی برای سر و نیاز مؤمنین با پرودگار خود بوده میباشد، بلکه محل اجتماع مسلمانها، محل نظام آموزشی خردسالان و نوجوان ها، محل محافظت مال عموم و بانک مرز و بوم، پناهگاه عموم در مواقع اضطراری، محل حفظ مجرمان، دادستانی، مجلس شورا و قانونگذاری، درمانگاه و داروخانه، راس تبلیغات قانونی، راءس یاددادن و تربیت همگانی و منحصربهفرد ، کتابخانه، انبار مهمات، راءس اعزام نیروهای جنگی، محل اعلان خبرها، اردوگاه اسرا، دانشسرا نظامی، محل محافظت غنائم و... بوده میباشد.
تربیت بچه مسجدی، کارکرد اصلی مسجد:
یکی مهمترین کارکردهای مسجد یاد دادن و تربیت و سازندگی انسانهایی مؤمن برای آدرس مسجد قبا مشهد آجل اسلام میباشد. به عبارتی شرعی که تاکید فراوانی به تمرین و عادت دادن خردسالان به دینداری و ایفا فرائض شرعی داراست.
بایستی دانست که شایسته ترین جای برای پرورش شرعی بچه جایی نمی تواند باشد، جز منزل سازنده، که به عبارتی مسجد میباشد و مهمانان، زائر وی و نیز خویش میزبان، اکرام زائر را واجب دانسته دراینصورت میباشد که با تربیت ما و برکتی که خدای متعال در زائران خرد خود قرار میدهد، میتوانیم شاهد خردسالان متقی باشیم.
به همین جهت در پایین به مثال هایی از الزامات دشوار افزاری دخیل در مسجدی شدن کودک ها اشاره میکنیم.
فضایی منحصربهفرد به خردسال ها:
شایسته ترین طرز برای ارضای غرائز خردسالان رزرو مسجد قبا مشهد بازی و تفریح میباشد، و نباید اورا از بازی بازداشتن کرد چراکه سن وی طبق فرموده فرستاده اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سن آقایی کردن میباشد، پس چه نیکو میباشد که ما از این طرز در جهت مسجدی کردن خردسالان منفعت ببریم و آنها را به این واسطه به سمت عادات معنوی سوق دهیم.
مهمترین دستور دراین قضیه قرار دادن فضایی مختص به کودک ها، که در زمان ها گوناگون کودک ها در آنجا به بازی و سرگرمی میپردازند.
مکانی که در هنگام اقامه نماز پذیرای خردسالان تحت ۵ سال بوده و در شماره تلفن مسجد قبا مشهد آن مربیانی که خویش تحت عنوان خادم افتخاری مسجد میباشند؛ به سرویس رسانی و یادگرفتن و مشغول کردن کودک ها، میپردازند. فضایی که در غیر زمان ها نماز پذیرای خردسالان دیگر هم میتواند باشد و در آنجا می اقتدار کلاس های متفاوت آموزشی و تربیتی را برای کودک ها به انجام گذاشت.
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۳ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۲۱:۴۰ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
طرح مسأله:
مسجد از دیرباز در معاش مسلمان ها نقش محوری داشته و زیربنای صورتگیری مسجد قبا مشهد فرهنگ وتمدن اسلامی به حساب می آید. مساجد در نظام سیاسی ـ اجتماعی مسلمان ها تنها کارکرد عبادی و مذهبی نداشته، بلکه دارنده کارکردهای سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی و ... بودهاند.
در کشورایران همزمان با وورد اسلام مساجد صورت گرفتند و بعداز آدرس مسجد قبا مشهد آن یک کدام از ارگان های تأثیرگذار در معاش عموم کشور ایران بودهاند. در صورتگیری نهضتهای سیاسی ـ اجتماعی ایرانیان در ادوار متعدد، مانند قیام سربداران ، نهضت مشروطه، قیام گوهرشاد و انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی اجرا کردند.
در فرایند صورتگیری و موفقیت انقلاب اسلامی، مساجد یک کدام از عمدهترین محلهای تجمع و اعتراض عموم و صورتگیری تظاهرات علیه رژیم سلطان بود. در واقع تجمع جمعیت که دلیل مهمی در صورتگیری عدههاست و نقش به سزایی در صورتگیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم فرمان روا داشت از مساجد ریشه میگرفت.
به صورت معمول، در اکثر انقلابها، جای های همگانی نظیر باشگاهها در رزرو مسجد قبا مشهد انقلاب فرانسه یا این که کانالهای پنهان حزبی ادله تجمع اشخاص بودهاند و در انقلاب اسلامی، مساجد به صورت آشکاری همین شغل ویژه را اجرا نمودند.
مساجد عمدهترین ابزار روحانیت برای رابطه با قشرها متعدد جامعه بودند که از این طرز ایدئولوژی انقلاب و پیام روحانیت به گوش عموم می سید. همینطور برهان مهم بسیج تاجران و بازاریان، مساجد بودند که به جهت لینک و پیوند تاریخی مسجد و بازار در قیامها و اعتراضات مردمی، مسجد راس تشکل و سازماندهی بازاریان بود. براین اساس در انقلاب اسلامی، مساجد تحت عنوان یک کدام از موادتشکیل دهنده عمده انقلاب یعنی سازمان و مقر اجتماعی دستههای مخالف رژیم در کنار دو رکن دیگر یعنی رهبری و ایدئولوژی به نقش آفرینی پرداختند و تحت عنوان یک بنیان مدنی ساکن با ارائه کارکردهای مختلف توانستند در مقایسه با سازمانها و نهاد های مدنی امروزی، نقش بسیار مهمی در جامعه اعمال نمایند و قابلیت و امکان مذهب و ارگان های مذهبی را به اکران بگذارند.
پرسش اساسی
پرسش مهم این تحقیق این میباشد که در زمان صورتگیری و برد انقلاب اسلامی (1357-1342) مساجد چه نقشی داشتند و چه کارکردهایی ارائه کردند؟
چهارچوب نظری
چهارچوب نظری این تحقیق بر طبق عقیدههای نهادگرا یا این که سازمانگراست شماره تلفن مسجد قبا مشهد که نقش سازمان و تشکیلات را در بسیج و سازماندهی انقلابی آیتم تحقیق قرار دادهاند. بر پایه ی این عقیدهها، توفیق یا این که باخت حرکتهای اجتماعی بستگی به آن داراست که سازمان تکان چهگونه پیاده سازی و بکارگیری گردد و تا چه حد در بسیج چیره باشد. یک کدام از این دیدگاه ها مرتبط با چارلز تیلی میباشد که در کتاب خویش به اسم “From Mobilization to Revolution” به تشریح آن پرداخته میباشد. مفروضیه اساسی تیلی این میباشد که عرصه سیاست چیزی جز منازعه دسته های گوناگون بر رمز توان سیاسی وجود ندارد و این منازعه در کلیه سطح های جامعه ساری و روان میباشد . وی علل و علتهای منازعه را بر طبق سبک جامعه سیاسی یا این که هیأت حاکمه و کیفیت صورتگیری و اعمال آن را مبتنی بر سبک بسیج توضیح میدهد. وی هر مجموعه و جمعیتی را به حکومت، اعضای جامعه سیاسی و تیمهای منازعهگر یا این که ائتلافی از مجموعههای منازعهگر که به طرح دعاوی خویش می پردازند تقسیم مینماید.
او اعتقاد دارد آنچه ترازو موفقیت هر مورد از تیمها را گزینش مینماید عبارت میباشد از: منابع ارعاب و زور ، منابع اقتصادی ، منابع هنجاری یا این که ارزشی (همبستگی، وفاداری باطن گروهی) و دیگر منابع موثر جامعه.
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۲۵:۱۴ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
دوم: قیمتهای زندگی: در حیث بعضی از جوان ها، دانش و ایمان، فضیلت مسجد قبا مشهد و زهدو تقوا، فعالیت و سعی و نظایر اینها گران قدرترین بها زندگی میباشد. اینان شخصیتخویش را بر وفق این قیمتها میسازند و سیمای اجتماعی خود را با دستیافتن به آنها میآرایند.
امام جواد(ع) از جدش، حضرت علی(ع) حدیث نموده است که فرمود: «ترازو بها هر انسانی آن چیزی میباشد که وی را پسندیده مینماید و به وی حسن و جمال اجتماعی میبخشد.» (71)
جوان ها موظفند با یاری تعالیم الهی و مربیان سزاوار، قیمتهای واقعی و ثمربخش زندگی را به درستی تشخیص دهند و در گزینش آنها کمال توجه را معمول دارا هستند و شایسته ترین روز ها قدمت را در راهی صرف نمایند که عاقبت به آن ها عز اجتماعی و به روزی انسانی میبخشد.
سوم. حدود بهاهای اخلاقی: نکته دیگری که در رویش درست شخصیت جوان ها رزور مسجد قبا مشهد التفاتبسیار داراست، آشنایی اخلاق و رفتار نیکو و تمییز آن از صفات ناپسند میباشد. برای آنکه جوان ها در فراگرفتن کردار نیکو و رویش شخصیت، به اشتباه نروند و در گیر سیئات اخلاقی نشوند، موردنیاز میباشد همواره آدرس مسجد قبا مشهد از تعالیم دینی و اپلیکیشنهای علمی به کارگیری نمایند و با یاری راهنمایان لایق و مربیان سزاوار، در روش رویش خلقیات خود گام بردارند.
وظیفه مربیان نسل جوان این میباشد که اپلیکیشن رشد جوان ها را طوری تهیه کنند که از طرفی، حاوی مجموع بهاهای ایمانی و اخلاقی، علمی، عملی، جسمی، روانی، مادی و معنوی باشد و از طرف دیگر، چگونگی و شماره تلفن مسجد قبا مشهد کمیت مواد نرمافزار را طوری اندازهگیری نمایند که اجرای آن برای جوان ها هنگفت و حوصلهفرسا نباشد، و جد و نشاط آنهارا درهم نشکند و به نیرو و قدرتشان زخم نرساند. (72)
در دین مقدس اسلام، توانایی و اقتدار اشخاص و همینطور گرایش و نشاط آنها در ادای وظایف عبادی و اعمال نرم افزارهای تربیتی، آیتم کمال اعتنا قرار گرفته و این مقاله خلال نشانهها و احادیث متعددی صریحا خیال نماد گردیدهاست;
- «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» (بقره: 286); پروردگار به هیچ کس بیشتراز اقتدار و تواناییش وظیفهای را محول نمینماید.
- «عن ابی عبدالله(ع): قال: «لاتکرهوا الی انفسکم العبادة»; امام راستگو(ع) فرمودند: عبادت معبود را با بیمیلی به نفس خویش اجبار ننمایید.
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
رزور مسجد قبا مشهد،
آدرس مسجد قبا مشهد،
شماره تلفن مسجد قبا مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۱ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۰۴:۴۴ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)
ابن قدمت درباره رسول(ص) اینگونه میگوید: «رسول(ص) را دیدم که مسجد قبا مشهد در منبر برای عموم سخنرانی می فرمود. ناگهان حسن(ع)در خروج از مسجد پایش لغزید و به زمین به زمین خورد، حضرت سراسیمه از منبر تحت آمد، عموم اورا گرفته به حضرتش دادند، فرمود: معبود بکشد شیطان را، حقیقتاً فرزند موجب تست میباشد، به آفریدگار قول هیچ متوجه کم شدن از منبر نشدم تا این که اورا به اینجانب رساندند.»
« رسول(ص) عموم را به نماز فراخواند. حسن(ع)طفل خردسالی بود و با آن حضرت بود. تشریفات شمس فرستاده(ص) او را پهلوی خویش نشاند و به نماز ایستاد. حضرت یک کدام از سجده های نماز را وقتگیر کرد. راوی میگوید: اینجانب رمز از سجده برداشتم و دیدم حسن(ع)از مکان خویش برخاسته و روی شانه نبی(ص) نشسته میباشد. هنگامی نماز به انتها رسید، نمازگزاران گفتند: «ای پیامبر آفریدگار! اینگونه سجده ای از شما ندیده بودیم. گمان کردیم وحی بر شما رسیده میباشد.»فرمود: وحی نرسیده بود. فرزندم حسن در حالا سجده بر دوشم سوار شد. نخواستم تعجیل کنم و بچه را به زمین بگذارم. آن قدر طاقت کردم تا بچه، خویش از کتفم تحت آمد.»
این فعالیت نبی(ص) نسبت به نوه بزرگوار خود در حضور عموم، مثال بارزی از طریق آن حضرت در تکریم بچه میباشد، رسول(ص) با ارتفاع دادن سجده، حداکثر احترام را درباره فرزند خویش، معمول داشت.
رسول(ص) گاهی برای احترام به کودکی، سجده نماز را زمان بر می نماید و گاهی هم به احترام طفل، نماز را باگاز خاتمه میدهد.
طبق گزارشاتی که از منابع تاریخی و روایی رسیده، رسول(ص) با کودک ها بازی میکرد. وقتی که وی از مهاجرت بازمی گشت، خردسالان به استقبالش می رفتند؛ رسول(ص) نزد وی توقّف کرده و آنهارا بر دوش خویش سوار میکرد و به اصحاب هم بر اجرا این شغل سفارش می فرمود.
در احادیث آمده میباشد: « رسول(ص) نشسته بود. حسن و حسین(ع) وارد شدند. حضرت(ص) به احترام آنها از مکان برخاست و به انتظار ایستاد. خردسال ها در شیوه رفتن ضعیف بودند. لحظاتی طولانی شد، به وی نرسیدند. فرستاده(ص) به طرف کودک ها پیش رفت و از آنها استقبال نمود. آغوش خویش را گشوده کرد و هر دو را بر دوش خویش سوار نمود و به خط مش زمین خورد و می فرمود: فرزندان عزیز! مرکب شما چه عالی مرکبی میباشد و شماها چه سواران نیکی میباشید و پدرتان عالی از شماست.»
در این زمینه، فرستاده(ص) به یکسری شکل به فرزندان خویش احترام کرد: به پا خاستن، به انتظار ماندن، استقبال کردن؛ و بر دوش نشاندن. اینها تکریم عملی آن حضرت بود و با اعلام کردن عبارت «سواران بهتر»، لفظاً نیز از آن ها احترام نمود.
روزی نبی(ص) جهت اقامه نماز بعدازظهر عازم مسجد شدند. در راز شیوه مسجد، خردسال ها مهاجرین و انصار درگیر بازی بودند. آن ها با مشاهده نبی(ص) دست از بازی کشیده و دوان دوان به سویش رو آوردند. هر مورد از خردسالان از راز و کول آن حضرت بالا می رفتند و در به عبارتی هم اکنون می گفتند: «کن جملی» (شتر اینجانب باش)؛ خردسالان می دانستند که نواده های رسول(ص)، حسن و حسین(ع) نیز مدام این بازی را با آن حضرت دارا هستند».
برچسب:
مسجد قبا مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۰۵:۳۴ توسط:حجت عسکری موضوع:
نظرات (0)